Påske honningkage

Jeg ved hvad I tænker, honningkage hører julen til. Det synes jeg nu ikke nødvendigvis, og jeg elsker kombinationen af lækre mørke krydderier, sød honning og frisk appelsin - dejlig svampet, duftende og aromatisk med blød smørcreme og sprød chokolade på toppen.

1 mellemstor bradepande
3 store æg
150 g sukker evt. rørsukker
300 g honning
½ tsk. salt
1 tsk. stødt ingefær
½ tsk. stødt nellike
1 tsk. stødt kardemomme
2 tsk. stødt kanel
½ tsk. hjortetaksalt
Saft fra appelsin og evt. ½ bakke syltet appelsin. Alternativt appelsinskal
Hvedemel
2 tsk. natron
Evt. 3 spsk syrnet mælkeprodukt (fx skyr, creme fraiche eller yoghurt)

Smørcreme
200 g blødt smør
200 g flormelis

Topping
150 g mørk, smeltet og tempereret chokolade

Honning og sukker varmes op i en gryde indtil sukkeret er smeltet. Lad blandingen køle helt ned til stuetemperatur. Bland mel med krydderier, natron og hjortetaksalt. Pisk æggene helt luftige for sig selv, og hæld den afkølede honningblanding i med melblandingen, mælk, appelsinsaft, syltet appelsin/skal og evt. et syrnet mælkeprodukt. Hæld blandingen i en bradepande med papir, og bag kagen ca. 30-45 min. Mærk med en strikkepind eller kødnål om den er færdig. Hold godt øje, så den ikke bliver tør. Lad kagen køle af og pisk smør og flormelis i mindst 5 min. til en luftig masse. Når kagen er helt afkølet skæres den over på midten (brug fx en brødkniv med gode takker, så kagen ødelægges så lidt som muligt). Smør cremen udover den nederste bund (undgå at komme cremen helt ud til kanten), og læg toppen på. Du kan også komme lidt abrikos- eller appelsinmarmelade på. Til sidst hældes den tempererede chokolade over kagen. Lad chokoladen stivne i køleskabet. Jeg foretrækker at servere den kølig, så man fornemmer knækket på chokoladen, men samtidig kan bide sig igennem smørcremen.


Kommentarer

Populære opslag