Nougathorn med marcipan

Jeg er fuldstændig og aldeles vild med nougat. Efter at mit lokale supermarked har fået croissanter med nougat, blev jeg nødt til selv at gå i krig. Jeg synes denne opskrift blev yderst vellykket - også selvom min dej ikke kan slå en croissant-dej i sprødhed.

Ca. 20 stk.
50 g gær
1½ dl lunkent vand
50 g smør
5 dl mælk
2 tsk. salt
2 spsk. sukker
3 tsk. vaniljesukker
Hvedemel

Et æg til pensling

Remonce
150 g revet marcipan
50 g smør
150 g nougat

Rør gæren ud i det lunkne vand. Smørret smeltes ved middel varme, og det kolde mælk hældes i. Blandingen tages af varmen, når den er lunken. Alle de tørre og våde ingredienser tilsættes gærblandingen sammen med passendem mængde mel til en blød men fast dej. Dejen slåes godt sammen og stilles til at hæve i ca. en time. Pres derefter luften ud, og rul dejen ud til et rektangel. Skæres i trekanter og marcipan og et stykke nougat fordeles på hver af dem. Start med at folde hver side indover fyldet, så det ikke så nemt flyder ud. Hornene placeres på en plade med samlingen nedad, og efterhæver ca. 20-30 min. Bages ved 200 grader i ca. 20 min til de er gyldenbrune.

Kommentarer

Populære opslag