Oreo cupcakes med lemon topping

Jeg skulle lave brunch til nogle veninder, og tænkte at jeg ville prøve noget andet end den sædvanlige brownies eller pandekager. Jeg hoppede derfor med på Oreo-bølgen med overvejelse om at disse amerikanske kiks ville være gode i en mørk kakaomuffin med en let og frisk topping.
Jeg har valgt at tage udgangspunkt i min opskrift på chokoladebomber, og bare erstattet chokolade med kiks. De blev rigtig vellykkede.

12 store muffins
4 dl hvedemel
1½ dl kakao
2 dl sukker
2 tsk. bagepulver
1 kns. salt
3 dl. mælk
1 dl yoghurt (eller skyr, creme fraiche)
1 dl neutralt olie (majs, raps eller solsikke)
2 store æg
2 tsk. vaniljesukker
12 Oreos

Topping 
50 g blødt smør
125 g flormelis
2 tsk. vaniljesukker
60 g neutral ost
Skal af en citron
2 finthakkede Oreos (uden creme - cremen kan kommes i toppingen)
Oreos til pynt

Tænd ovnen på 175 grader. Sigt mel, kakao og bagepulver i en skål og bland med sukker og salt. Pisk mælk sammen med yoghurt og tilsæt æg og vaniljesukker. Pisk godt og hæld olien i lidt ad gangen. Derefter røres melblandingen stille og roligt. Sæt 12 papirsforme i en muffinsform af metal. Hæld nu en stor spiseskefuld dej i hver form. Læg en oreo i, og fordel resten af dejen over. Bages midt i ovnen i ca. 20 min. Mærk med en kødnål eller strikkepind om de er færdige efter 15 min. Lad dem afkøle og lav toppingen i mens. Pisk det bløde smør med flormelis og vaniljesukker. Tilsæt citronskal og neutralost og evt. Oreos-creme. Pisk et par minutter. Kom frostingen i en sprøjtepose og lav små fine toppe på kagerne. Drys med knust Oreos, og sæt evt. en Oreo i toppen.



Kommentarer

Populære opslag