Risifrutti med jordbær på toppen

Den anden aften havde jeg gæster, og jeg gik og spekulerede på en dessert aftenen i forvejen. Ofte udspringer mine ideer og opskrifter af det jeg allerede har i køleskabet, og da jeg havde en liter mælk, der var ved at løbe på dato, ja så fik jeg lyst til at lave risifrutti. Det er i virkeligheden også en skam kun at spise den slags til jul. Denne er dog uden mandler, men kan jo laves med eller drysses med ristede nødder på toppen. Her er den simple version:

Risifrutti til 6 personer + 
Risengrød til en portion klatkager (12-14 stk.) (se opskrift her på bloggen)
3½ dl vand
200 g grødris 
11 dl mælk (lidt over 1 l)
1 tsk. salt
2 stænger vanilje eller vaniljesukker
Lidt mandelaroma
5 spsk. sukker
1/4 piskefløde

½ pose//pakke jordbær (frosne/friske) eller andre bær
2 spsk. vand
1 dl sukker

Vand og ris bringes i kog i en tykbundet evt. med teflon. Risene koges ved jævn varme og under omrøring i et par minutter. Mælken tilsættes, og grøden koger ved svag varme stadig under omkring nogle minutter mere. Låget lægges på, og det koger nu i ca. 30-45 min. Der røres af og til. Når grøden er rimelig fast i det (dog ikke helt stivnet), stilles den på køl et par timer eller til næste dag. Sæt film helt ned på grøden, så al grøden er dækket. På den måde undgås kondensvand.

Start med at lave jordbærsaucen. Kom jordbær, sukker og vand i en gryde. Kog op ved svag varme til sukkeret er opløst og bærrerne er tøet. Blend nu bærrerne med en stavblender, og kør det igennem en si. Kog nu massen ind ved middelvarme, så den bliver rimelig koncentreret. Køles godt af.
Vend risengrøden rundt (hold 4 dl tilbage, hvis du vil lave klatkager af resten). Pisk fløden til let skum, og vend grød og fløde. Kornene fra vaniljestængerne finddeles med sukkeret, og det blandes i massen. Smag evt. til med mere vanilje og mandelaroma.  


Kommentarer

Populære opslag