Sprøde og bløde kyskager og nem jordbæris

Jeg skulle finde på en masse lyserød mad til et baby-shower for en veninde i omgangskredsen, og det blev til forslag om rødbedebrød, lyserød tunsalat, hamburryg, rejer, lyserøde æg, rødbedetzatziki, rødbedehummus, tomattærte, chokoladekage pyntet med lyserødt glasur, lagkage med bær, lyserød flødeskum, hindbærsnitter med lyserød glasur, cupcakes med lyserød frosting, salat med granatæble og lyserød pasta, lyserøde pandekager, isvafler med lyserød guf, jordbæris og lyserøde kyskager. Jeg skulle stå for sidstnævnte, og i får her opskriften på isen og kyskagerne.

Kyskager kan laves i alle mulige afskygninger og tilsættes nødder, chokolade eller andre lækkerier eller pyntes med frysetørrede bær, spiseligt glimmer eller flydende chokolade. Denne her opskrift er nærmest en basisudgave.

Ca.50 stk. - 2 bageplader
4 æggehvider (120-150 g)
200 g sukker
1/4 tsk. eddike
Frugtfarve
Evt. lidt smagsessens fx hindbær eller 2 tsk. vaniljesukker
En sprøjtepose med tyl

Æggehviderne piskes stive og sukkeret kommes i lidt ad gangen sammen med eddiken. Det hele piskes godt sejt, og frugtfarves røres i. Lav variationer og tilsæt fx kun frugtfarve i noget af blandingen, og lav forskellige former på kagerne. Her brugte jeg en almindelig tyl, og sprøjtede blandingen ud i små traditionelle toppe. Når det kommer til bagningen kan man være uenig i min taktik. Jeg foretrækker marengsen sprød udenpå men blød indeni, og derfor bager jeg både ved varmluft, og i en forholdsvis varm ovn på 150 grader i 15-20 min. Smag på en efter ca.15 min., og vurder efter din smag om de er færdige.

Hurtig jordbæris til 4-6 personer
3 æggeblommer
100 g sukker
2 tsk. vaniljesukker
500 g jordbær (friske eller letoptøede)
3 dl piskefløde

Æggeblommer og sukker piskes tykt og luftigt. Tilsæt lidt vaniljesukker. De letoptøede bær blendes, og vendes forsigtigt med æggesnapsen og den piskede fløde. Køres på ismaskine i en halv time eller fryses da alternativt i en form. Rør med jævne mellemrum.



Kommentarer

Populære opslag