Lille kransekagetårn

Intet nytår uden kransekage, og i år skulle slaget slås for et hjemmelavet kransekagetårn. Jeg har før lavet kransekagekonfekt og stænger, men jeg ville i år lave det lidt festligere. Med i underkanten af et halvt kilo marcipan blev det til otte ringe og en top. Vi var fire mennesker, men der var nok kransekage til det dobbelte.

8 personer
400 g bagemarcipan (jeg brugte Odense bagemarcipan)
170 g flormelis
30 g æggehvide

Det hele røres godt sammen på køkkenmaskine med dejspartlen eller med håndkraft. Den færdige masse kommes i en tillukket pose, og opbevares koldt et par timer eller til næste dag. Start med at dele marcipanklumpen i fire ca. lige store stykker. Rul hvert stykke ud i fingertykke stænger med hænderne, og skær stykker ud på 8, 12, 16, 20, 24, 28, 32, 36. Vær rimelig præcis, da marcipanen kun lige rækker til de otte ringe og en lille rund top. Ringene trykkes forsigtigt sammen, og lægges på bagepapir. Klem forsigtigt på ringenes sider hele vejen rundt, så der dannes karakteristisk trekantet 'tagryg'. Brug tommel- og pegefingeren, og fugt dem evt.
Fortsæt med de resterende ringe og den lille top.
Da kransekagemasse har et højt sukkerindhold skal den bages ved passende temperatur, og man kan med fordel placere et par bageplader under pladen med ringe, da de ellers nemt bliver mørke i bunden.
Ringene bages i ca. 12-14 min. ved 200 grader til de har en smuk gylden farve. Tjek evt. bunden på ringene eller toppen efter 8-10 min.

Efter at ringene er kølet rigtig godt af blandes glasuren. Da jeg ikke havde æggehvide brugte jeg bare almindelig glasur på flormelis og vand, men blandingen skal være meget stiv for ikke at flyde ud. Alternativt piskes 75 g. flormelis med 30 g æggehvide til en luftig masse, der ikke flyder sammen når piskningen stoppes. Blandingen kommes i et cornet eller i en plastpose, og der klippes meget lille hul. Tag den største ring og byg kransekagetårnet op ved at sprøjte de klassiske "glasur tunger" rundt. Fortsæt og slut af med kransekagetoppen som fx kan pyntes som en stjerne.
Kan sagtens stå ved stuetemperatur nogle timer. Bør dog tildækkes med plast, hvis den først spises de efterfølgende dage. 

Kommentarer

Populære opslag