Snickerskage

Jeg havde i sidste weekend påtaget mig at bage en kage til hårdtarbejdende festivalfolk, og jeg tænkte at denne noget tunge omend vildt lækre snickers- eller peanutskage, ville falde i god smag. Det gjorde den så sandelig - også selvom kun et lille stykke nemt stiller kage-appetitten.

Lille bradepande 
3 dl sukker
3-4 æg (afhængig af størrelse)
150 g smeltet smør (du kan evt. prøve med 100 g - det er måske tilstrækkeligt)
Ca. 3½ dl mel
2 tsk. bagepulver
200 g saltede peanuts

Sukker og æg piskes til det er hvidt og skummende. Derefter blandes den afkølede smør skiftevis med mel og bagepulveret i dejen. Brug kagekrogen på din køkkenmaskine ved lav hastighed eller vend ingredienserne med en dejskraber. Start med lidt mel ad gangen, og fornem dig frem til den rette konsistens. Dejen skal være rimelig fast. Når dejen er godt ensartet hældes den i en smurt form. Fordel peanuts' hen over dejen, og tryk dem let ned deri. Bunden bages i en forvarmet ovn ved 200 grader i ca. 25-30 min. Prik i den løbende, og mærk efter om den er færdig.

Karamel 
1 dl lys sirup
1 dl fløde
50 g sukker
3 tsk. vaniljesukker
2 spsk. kakao
200 g mørk chokolade

I mens kagebunden bager, laves karamellen ved at blande alle ingredienser over jævn varme i en gryde. Lad den koge svagt i 5 min. Rør imens. Den flydende, afkølede karamel hældes derefter over den letafkølede kagebund.

Når kagen er helt afkølet smeltes 200 g mørk chokolade over vandbad, og hældes over kagen. Fordeles med en ske eller dejskraber. Sæt den i køleskabet natten over, og du har en skøn kage at servere dagen efter.


Kommentarer

Populære opslag