Low carb pizza med blomkålsbund

De konservative vil synes at en pizza med bund af blomkål er lige alternativt nok, men jeg gav det en chance - også selvom jeg ikke er med på bølgen af kulhydrat-fattige kurer som fx atkins, paleo, slow carb diet eller south beach, og jeg er imponeret. Bunden er hurtig at lave, og bliver faktisk lækker sprød i kanten.

1 pizza til 1-2 personer
½ blomkål (af de mindre)
1 æg
1-2 fed hvidløg
½ dl revet parmasanost
15 mandler
Lidt salt

Mandlerne ristes på en pande, og køler lidt af. Tænd ovnen på 200 grader varmluft. Imens kommes buketter at blomkål i en blender eller minihakker. Kom hvidløg, parmasan, mandler og salt i, og blend til en forholdsvis jævn masse. Vend ægget i med en dejskraber, så massen hænger godt sammen uden at være flydende. Brug nu dejskraberen til at fordele blandingen på en bageplade med papir, og form en cirkelrund bund. Forbages midt i ovnen i 25 min. til bunden er gyldenbrun, og ikke for mørk i kanterne.

Tag bunden ud og kom et lag tomatsauce på. Jeg lavede frisk tomatsauce af 8 cocktail-tomater, som jeg flåede skindet af ved at give dem et kort opkog på 30 sek. Jeg svitsede derefter 1 lille løg, 3 fed hvidløg og kom de grofthakkede tomater i gryden med (frisk eller tørret) oregano og timian. Jeg fordelte derefter nogle champignoner i skiver, oliven og ½ mozzarela-bold skåret i skiver på bunden, hvorefter den bagte i ca.15 min. Fem minutter før pizzaen var færdig, lagde jeg fire skiver lufttørret skinke på, og lod den bage helt færdig.

Lige før servering pyntede jeg med frisk basilikum og dryppede (basilikum)pesto over (opskriften kan findes her på bloggen).
















Kommentarer

Populære opslag