Creme brûlée med bagt rabarber og is

Jeg har i lang tid gået og kigget foruroligende på den flammekaster (læs: gasbrænder), som jeg engang har erhvervet mig til en fødselsdag. Og da jeg her i weekenden endnu engang blev mindet om dens tilstedeværelse i et køkkenskab, tog jeg kampen op, og begav mig ud i denne klassisk, franske dessert med cremet fyld og lækker karameliseret top. Her er den serveret med bagt rabarber og is, men kan sættes sammen med det meste frugt og kage. Jeg synes dog den syrlige rabarber stod godt til den noget tunge og søde brændte creme.

3 portioner i ramekiner
3 æggeblommer
1 stang vanilje
50 g sukker
3,5 dl fløde (heraf brugte jeg 3 dl fløde og ½ dl minimælk)
Rørsukker til karamelisering

Sukker og æggeblommer piskes godt til æggesnaps på køkkenmaskine eller med håndmikser (prøv også at piske en ½ tsk. lakridspulver i eller citron/appelsinskal). Piskefløden koges op og tages af varmen lige inden det begynder at boble. Tilsæt æggeblandingen lidt ad gangen i den varme fløde, mens der piskes, så fløden populært sagt legerer blommerne. Brug en ske til at skumme det øverste lag af, så der ikke dannes luftbobler under afkølingen. Cremen fordeles nu i tre ramekiner eller andre ildfaste skåle, og bages ved 120 grader i 40-50 min. til cremen har 'sat sig', og ikke virker flydende længere. Hvis man har problemer med konsistensen, har jeg hørt at man også kan bage dem i vandbad. Med denne opskrift lykkedes det dog uden problemer.
Efter cremen er bagt afkøles de til næste dag. Kort forinden servering drysses et tyndt lag rørsukker på toppen, og sukkeret karameliseres med en gasbrænder. Afkøl et par minutter inden servering.

Bagte rabarber 
3 stængler rabarber
½ dl flydende honning

Skær rabarberen i stykker på 1 cm., og fordel dem i et ildfast fast. Hæld honningen ud over, og vend rundt. Film det ildfaste fad, og lad honningen trække ind i rabarberen en times tid, inden de bages ved 200 grader i 20 min. til de er bløde og lækre.


Anret rabarber, creme brûlée og is

Kommentarer

Populære opslag